Feia temps que no fèiem propostes per anar jugant i creant poemes. Hui volem proposar-vos crear la Capsa de la Poesia. És senzill: dividim la classe per grups i a cada grup li donem un llibre de poemes. Es fa la tria d'un poema i es trauen les paraules claus. Cada paraula s'escriu en targetes menudes de colors (cada grup tindrà un color diferent, així totes les paraules del grup s'escriuen en targetes del mateix color) i fàcilment, pel color, sabem a quin grup correspon la paraula que traurem). Cada grup escriurà 10 paraules -o siga, 10 targetes-.
Agafem una capsa (per exemple, una capsa de sabates o de folis) i la folrem. Fem un forat a la part superior, per tal que els xiquets i xiquetes puguen ficar la mà dins. Passarem la capsa per tots els grups i ficaran dins les targetes.
La capsa es sacseja i, una vegada ben mesclades les paraules, passem la capsa per cada grup. Un o més components del grup ficaran la mà dintre la capsa i trauran fins 10 targetes. Ho repetirem en cada grup. La mestra o el mestre escriurà a la pissarra (o pissarra digital), en columnes, totes les paraules que han sortit en cada grup (que segurament correspondran a poemes diferents i seran de colors diferents). Cada grup crearà un poema amb les paraules que li han sortit.
Per a finalitzar un representat de cada grup llegirà en veu alta el poema que hi havien triat al principi i algun altre llegirà el poema que ells han creat. Podem donar pautes per a la rima, estrofes, etc. Per exemple, en rima consonant i fent rodolins. Podem anar complicant-ho en funció a l'edat dels alumnes. Per als més menuts (per exemple, els de 1r. cicle d'Educació Primària), millor començar amb rodolins, o poemes de versos lliure, sense rima.
La mateixa activitat serveix per a tots els nivells educatius de Primària i Secundària. Per als d'Educació Secundària podem, a més, agafar poemes d'una temàtica determinada i que els versos que ells creen siguen de la mateixa temàtica: amor, violència, avorriment, amistat, escola, etc.
Us fiquem un exemple, agafant el poema Roses de Joana Raspall:
Roses
(Joana Raspall)
Al llit tinc llençols
estampats de roses;
roses mentideres
que no fan olor.
M'adormo evocant
belles primaveres
i els somnis se m'omplen
de llum i color.
Paraules: llit, llençols, roses, olor, belles, primaveres, somnis, llum, color, mentideres
Nou poema:
Somis de llum
a la nit.
Olor de roses
al llit .
Belles i mentideres
primaveres.
Embolic de colors
al meus llençols.
Es de nit,
toca somiar.
Si ho mesclarem amb un altre poema, seria així, per exemple -amb els versos A poc a poquet-:
A poc a poquet
(Joana Raspall)
A poc a poquet,
sortirà la lluna
sense fer soroll
per no despertar
les flors adormides.
Ara estan cansades
de tant que han florit.
Demà les veurem
fresques i oloroses
obrint les corol·les
per saludar el sol
i rebre visita
de les papallones.
Ara... bona nit!
Paraules: lluna, flors, florit, fresques, oloroses, corol·les, saludar, sol, papallones, nit
Nou poema:
La lluna i el sol
se'n van a dormir
es tanquen les flors
que ja és de nit.
Pel dia desperten
amb vestit florit
fresques i oloroses
corol·les al pit.
I les papallones
saluden el dia
jugant rialleres
amb les flors matineres.
Serà un bon dia
de flors i poesia.
Imagineu-se que "una mà innocent" d'un dels grups trau de la capsa aquestes paraules del dos poemes -que com hem dit abans s'han de ficar junt a la capsa i barrejar-se-: llit, roses, olor, belles, primaveres, color, lluna, flors, sol, papallones.
Nou poema:
La llum de la lluna
de roses fa olor
i deixa color
al llit del gran sol.
Les papallones
totes molt belles
de primavera
omplin la nit.
A l'altre grup sortirà un nou poema amb les paraules que resten. És el mateix si hi ha quatre cinc o sis grups, perquè cadascú d'ells trauran 10 paraules. Es sorprenent com tot canvia i com es motiven per crear nous poemes. La imaginació poètica dels alumnes és infinita, tan sols necessiten petites pautes que els ajude a prendre forma, com és el cas d'aquesta activitat.
S'animeu a jugar amb la capsa de la poesia? Ens enviareu els poemetes nous que us surten? Animeu-se!
No hay comentarios:
Publicar un comentario